044 3792438, 044 3619599

Історія київського заводу Birtek, який виводить на ринок Європи українську електроніку. Більше 100 000 його датчиків вже працюють в різних машинах

Нові історії про високотехнологічному виробництві, налагодженому в Україні, продовжують з'являтися і руйнувати шаблони. Та це можливо. Відразу кілька стартапів в сфері розумного транспорту заклали в свою основу контролери і датчики київської збірки.

Мова про проекти I-see і Smartbus. I-See - сигналізація нового покоління. Вона миттєво інформує автовласника про спробу крадіжки. SmartBus - система автоматизації громадського транспорту. Об'єднує пасажирів, зупинки, транспортний засіб (наприклад, автобус) і міські служби.

Що спільного у цих двох проектів? Моніторинг не працює на базі залізяк з Китаю, як це часто буває. У хардверних основу стартапів лягли системи, вироблені на проспекті Відрадному компанією НВП Дискові Системи (Birtek).

Її власники - київські підприємці Віктор Качан і Сергій Качан. З 2010 року підприємство почало виробляти обладнання для GPS-трекінгу та моніторингу. Згодом компанія обзавелася цілою лінійкою розумних систем на основі датчиків. За словами Сергія Качана, вона дуже досягла успіху в агросекторі. "Сьогодні понад 80% списку топ-100 латифундистів України так чи інакше використовують наше обладнання", - розповідає він в корпоративному блозі.

Злодії зерна і кукурудзи під прицілом

Аграрії добре знайомі з Bitrek, так як компанія майже в буквальному сенсі допомагає убезпечити бізнесменів від крадіжки зерна. Через таких дій, як, наприклад, вивантаження вмісту бункерів комбайнів в "ліві" зерновози або розкрадання зерна в ході його доставки з поля до сховища, втрати врожаю в великих господарствах можуть досягати 20%.

Система київських трекерів і датчиків, встановлена ​​на комбайни та зерновози, допомагає наблизити цю цифру до нуля. Похибка визначення маси зерна в бункері комбайна не перевищує 1%. Використане паливо теж потрапляє під жорсткий моніторинг. Більш того, рішення київських інженерів вже не дозволяють вивантаження бункера комбайна в який не зареєстрований в системі автомобіль-зерновоз або причіп. Маршрут самого зерновозу з фіксацією всіх його зупинок теж відслідковується. Є в арсеналі і система контролю причіпних пристроїв. Наприклад, трактор тягне сівалку. Тепер у неї є "цифрова мітка".

"Який трактор яке поле і як обробив, скільки було витрачено ресурсів - все це можна відстежити", - зазначає керівник служби техпідтримки Bitrek Олександр Булавка на виставці форуму Kyiv Smart City.

Представники агрокомпаній підтверджують: з крадіжкою дійсно біда. "Був випадок, коли за допомогою саморобного механізму за 4 хвилини змогли вивантажити 5 тонн кукурудзи", - розповів ІТ-фахівець Ukrlandfarming Володимир Бабій. У нього "на службі" близько 2500 пристроїв Bitrek.

Бетоновози і особистий транспорт...

Засновники Bitrek, зробивши "розумними" українські трактори, комбайни та зерновози, вирішили не зупинятися на досягнутому. "Нещодавно стало актуальним контроль бетоновозів", - розповідає Булавка. Фіксується швидкість обертання бочки міксера, а також в якому режимі він працює: замісу або вивантаження. Чому це актуально? Багато водіїв з метою економії палива відключають бочку в ході транспортування від заводу до замовника. Відповідно, від цього в першу чергу страждає замовник. Продукція втрачає якість.

Сигналізація для автомобілів - новий напрямок для Bitrek. Стартап I-See, партнером якого цього літа виступив Київстар, - це спільний проект Сергія Качана (40%), Вадима Кочевих (20%), Андрія Севрука (20%) і Юлії Яроцькій (20%).

I-See, який працює на датчиках Bitrek, через додаток розповідає власнику автомобіля все, що з ним відбувається. Навіть якщо авто викрали, стартап намагається допомогти знайти транспортний засіб. У програми є спецрежим Погоня, коли маячок відправляє до 5 GPS-позицій в хвилину.

I-See трекер і I-See маячок коштують недешево: більше 2000 грн кожен. Щомісячне обслуговування обійдеться ще в 60 і 30 грн відповідно.

З червня, як розповідає представник стартапу, вже було обладнано близько 300 автомобілів. "Планували 1000 користувачів до кінця року", - підкреслює вона. "Ми це рішення будемо прив'язувати до страхових службам і службам безпеки", -розповідав в недавньому інтерв'ю директор з розвитку бізнесу на корпоративному ринку Київстар Євген Кражан.

Автобуси під наглядом

Bitrek - хардверних партнер і для ще одного проекту з моніторингу транспорту, на цей раз комунального. На недавньому форумі Kyiv Smart City мер міста Віталій Кличко дуже уважно розглядав демонстраційний автобус, який був обладнаний розумною системою. Це тестовий автобус 225-го маршруту, оснащений рішенням Smartbus. За його розробкою варто компанія ІТ-Інновації, якою володіють Вадим Кочевих (соїнвестор і топ-менеджер I-See) і Єлизавета Шаренко.

У Києві ще немає працюючих на Smartbus автобусів. Але в Хмельницькому вже близько 80 транспортних засобів обладнані цією системою. Як розповів Олександр Булавка з Bitrek, обладнання його компанії допомагає власникам транспортних компаній і комунальних господарств впоратися з низкою завдань. "Кожен водій має свою картку ідентифікації. Він реєструється в системі. Якщо доступ дозволений, запалювання активується", - відзначає він. Датчики київського виробництва також допомагають моніторити розташування і стан автобуса, поточний рівень палива і навіть температуру двигуна.

У напруженому міському режимі руху автобусів водії дуже часто не звертають уваги на те, що двигуни вже вимагають технічного обслуговування. Диспетчер ж зможе це побачити і дати водієві сигнал, що той повинен зупинитися і вжити заходів.

Вартість обладнання автобуса системою Smartbus, куди крім гаджетів Bitrek можуть входити ще й планшет, монітори, інша техніка, за словами Вадима Кочевих, варіює в межах $ 750-2000 залежно від начинки. Пасажир автобуса також отримує ряд "булочок", таких як Wi-Fi на борту, автоматичне оголошення зупинок і відстеження руху на своєму маршруті.

Схема Bitrek + Smartbus на борту автобуса:

Вихід в Європу

Засновник Drone.ua Валерій Яковенко добре знайомий з рішеннями Bitrek. Він часто перетинається з його представниками на заходи щодо Агротек. Яковенко називає компанію лідером на ринку телематики. "Є кілька конкурентів, наприклад itlinx, але за масштабом вони менше", - додає він. Bitrek швидко зростає. "Випускаємо в місяць близько 20 000 одиниць пристроїв", - зазначає Булавка. А кількість пристроїв, встановлених на різні види транспорту, не так давно перевищила 100 000.

Керівництво в минулому році стало активно готуватися до виходу на міжнародні ринки. Компанія отримала європейські сертифікати на основну лінійку обладнання і відкрила представництво в ЄС - в Таллінні. "Потихеньку виходимо зараз на європейський ринок. Орієнтуємося на країни Балтики, на Польщу ..." - розповідає Булавка.